Start Forum Diskussioner kring fjäderbestämning Vad kan detta vara?

Detta ämne innehåller 3 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av  Jan Åkerman - 2 år, 7 månader sedan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5847 Svar

    Staffan Karlsson

    Hittade dessa på en skogig sommarstugetomt omgiven av åkrar, Svärdsjö (NO om Falun). Har ingen bra gissning om vad det kan vara…

    #5851 Svar

    Jan Åkerman

    Hej!

    Det stjärtpennor från en järpe.

    Mvh

    Jan Åkerman

    #5852 Svar

    Staffan Karlsson

    Hej igen,

    Tack! Kul, järpar ser man ibland några km från platsen där fjädrarna hittades men jag hade inte förväntat mig dem i ett så jordbruksdominerat område. Vid ett nytt besök för att se om jag kunde hitta fågelkroppen (misstänker att fågeln slagits av en duvhök) hittade även en annan lustig fjäder. Måste väl vara järpe detta också men var sitter denna?
    En fantastisk sida du skapat, noterade inte den omfattande artlistan förrän nu, imponerande och spännande!!

    Hälsningar

    Staffan

    #5857 Svar

    Jan Åkerman

    Hej Staffan!

    Tack för de uppskattande orden, roligt ifall du får nytta av fjäderguiden.

    Den duniga lilla fjädern på bilden är sannolikt även den från en järpe. Man ser att denna fjäder ännu inte är fullutvecklad på den blåfärgade spolen och inte skulle ruggas i detta skede. Därför tyder det på att denna individ har blivit dödad.

    Var fjädern har suttit vågar jag inte uttala mig om men av allt att döma är det en dunig kroppsfjäder.

    Mvh

    Janne

     

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Vad kan detta vara?
Din information: